وي افزود: در حقيقت شرکت توسعه گردشگري ايران واسطهاي ميان دولت و بخش خصوصي ميشود، چنانکه با اين کار در ابتدا هر دو هزينه تبليغات و اجاره محل مورد نظر نمايشگاه را شرکت توسعه برعهده ميگيرد.
جهانگيري، با اشاره به اينکه برخي از فروشندگان در ايران، با توليدکنندگان خاصي ارتباط داشته و با توليد محصولات نيز آشنايي دارند، گفت: اين عده هيچ مشکلي در زمينه توليد نخواهند داشت اما ما ميتوانيم براي برخي ديگر که در ايران کسي را براي توليد نداشتند و مقيم اين کشور هستند، معادل ضمانتنامهاي که از آنان دريافت ميکنيم گارانتي بدهيم تا پس از 3 تا 4 ماه، فروشنده قادر به پرداخت هزينه توليد به توليدکنندگان باشد.
وي افزود: در اين ميان شرکت توسعه گردشگري ايران کالاي توليد کننده را طي 3 تا 4 ماه به صورت اماني به فروشنده بتواند پس از فروش کالاها، به توليد کننده هزينهها را بپردازد، چراکه در بسياري از موارد نبود نقدينگي اوليه موجب توقف کامل کار ميشود، اما با اين کار ، هم بازار فروش و هم بازار توليد صنايعدستي هرگز دچار مشکل نميشود.
جهانگيري تصريح کرد: در حال حاضر، در قالب تفاهمنامهاي در حال پيگيري اين کار هستيم و در آيندهاي نه چندان دور اين کار را انجام ميدهيم.
وي در ادامه با اشاره به بازار آفريقا، تأکيد کرد: بازار آفريقا بازار بکري است و به همين دليل نبايد فرصتهاي مناسب را از دست داد، زيرا در آفريقا افراد غني و متمکن نيز در صد بالايي از جمعيت اين کشور را تشکيل ميدهند، اما همواره به دليل فاصله طبقاتي بسيار بالايي که در اين کشورها حاکم است، موجب فقير نشان دادن اين کشورها ميشود.
اين مقام مسئول ادامه داد: به هر حال نبايد از کنار بازار آفريقا بي تفاوت بگذريم، به ويژه در زمينه صنايعدستي ايراني که به نظر نميرسد صنايعدستي ايراني، گران و پر هزينه باشد.
بنابراين گزارش: يکي از غرفهداران صنايعدستي ايراني نيز که در نمايشگاه حضور داشت با تأکيد بر مناسب بودن اين اقدامات گفت: اين پيشنهاد خوبي است که در يک بخش دولتي هزينههاي تبليغات يا اجاره محل يک غرفهداررا پرداخت کند، چرا که بسياري از شرکتکنندگان اين نمايشگاهها تنها به دليل هزينه بالاي اجاره محل و تبليغات، نميتوانند در نمايشگاههايي که در کشورهاي مختلف برگزار ميشود شرکت کنند.
\"علي بابايي\" از هزينههاي بالاي اقامت در کشور کنيا، به عنوان مانع اصلي ماندگاري ايرانيان در اين کشور ياد کرد و گفت: اين مسأله موجب ميشود که هرگز نمايشگاه دائمي در اين کشور برگزار نشود، اما اگر بخش دولتي هزينه تبليغات و اجاره محل را بپردازد، با اين کار بسياري از هزينههاي سنگين از دوش فروشندگان برداشته شده و فروشندگان بسياري در اين زمينه ميتوانند فعال شوند که اين امر خود بازاريابي را براي صنايعدستي ايراني افزايش ميدهد.
وي افزود: توليد کنندگان صنايعدستي در ايران قشر زحمت کش و متوسط جامعه هستند که تنها اميدشان براي تأمين معاش فروش صنايعدستي توليدي است، اگر بتوانيم فروشندگان صنايعدستي را در کشورهاي ديگر تقويت و حمايت کنيم ناخودآگاه توليد کنندگان اين صنايعرا نيز حمايت و تقويت کردهايم.
114/
انتهای پیام/